Glömt lösenordet? Klicka här.

Smidigare service för kunderna hos Plastikkirurggruppen

Redan i den snyggt inredda receptionen möts kunderna av en fräsch och gemytlig atmosfär. Väntrummen är hemtrevligt inredda med soffor, tidningar och TV. Den nyrenoverade privata kliniken erbjuder olika typer av plastikkirurgi både för kunder som kommer på eget initiativ och kunder med remiss från Landstingets läkare.

Plastikkirurggruppen startades redan i slutet av 1980-talet av Dr Kjell-Ove Sällström . Under de första åren var verksamheten rätt småskalig men den har vuxit med tiden och sedan 2003 har kliniken varit inhyst i Sabbatsbergs sjukhus lokaliteter i Vasastan i centrala Stockholm. Under 2011 genomgick kliniken en renovering och fick i samma veva betydligt större utrymmen.

Nu förfogar Plastikkirurggruppen över sju mottagningsrum, fyra operationssalar, ett uppvakningsrum samt övernattningsrum både för en och flera personer. Tidigare utförde kliniken ca 2000 operationer per år. Tack vare de nya rummen kan kliniken nu mer än fördubbla antalet ingrepp till ca 6000 operationer per år.

Då alla salar är i bruk kan kliniken ta emot omkring 20 kunder per dag beroende på typen av operation. Av dessa får de flesta gå hem samma dag, men efter vissa kirurgiska ingrepp får kunden sova över. Fredagar är till hundra procent reserverade för dagkirurgi.

Plastikkirurggruppen anlitar även specialservice såsom laboratorieanalyser, röntgen, kardiologi och apotek. Denna service erbjuds av andra företag i samma hus.

Högklassig estetisk och rekonstruktiv kirurgi

De vanligaste ingreppen är bröstförstoring eller -minskning, bukplastik, fettsugning, ansiktslyft och näsplastik. Tack vare sin professionella verksamhet har kliniken kunnat ingå vårdavtal med Stockholms Läns Landsting, vilket innebär att ca 25-30 % av kunderna kommer på remiss för rekonstruktiv kirurgi, t.ex. på grund av en olycka eller medfödd missbildning.

Dessutom har Karolinska Universitetssjukhuset börjat anlita Plastikkirurggruppen för borttagning av hudtumörer.

Eftersom många av kunderna upplever den operation de kommer hit för som en ytterst privat angelägenhet, är kliniken mån om att upprätthålla största möjliga diskretion och ett starkt förtroende för kliniken och vårdpersonalen.

Logistiken i fokus

För att kunna erbjuda kunderna smidig service och komfort fokuserar Plastikkirurggruppen mycket på en fungerande logistik.

”Logistiken är ju viktig, att man får den att fungera. Det gäller att hålla kontakten mellan olika delar av verksamheten och se till att alla flöden är bra. Och det är ju en utmaning när man flyttar och blir större”, berättar Mikael Sellman, VD på Plastikkirurggruppen.

Operationssalarna och instrumenten anpassas efter typ av kirurgi och opererande läkare. Kliniken strävar efter att erbjuda en och samma kirurg samma operationssal för en hel dag. På så sätt går processen snabbare och tiden utnyttjas på bästa möjliga sätt.

Operationssalarna är utrustade med mobila operationsbord som lätt kan ställas in för olika kirurgiska ingrepp och patientpositioner. Då alla bord, lampor och pendlar är likadana i alla salar, är det lätt för personalen att arbeta oberoende av vilken sal de är i. Detta är speciellt viktigt då många kirurger kommer annanstans ifrån för att bara jobba 1-2 dagar i taget på denna klinik.

Efter operationen förs patienten på sängen till uppvakningsrummet och vid behov till övernattningsrummet. Eftersom klinikens utrymmen i viss mån är begränsade har Plastikkirurggruppen valt en extra smal säng som är lätt att flytta i de smala korridorerna men ändå bekväm för kunderna. Med den enkla fjärrstyrningen kan kunden själv elektroniskt ställa in sängen i olika lägen, enligt vad som känns bekvämast.

”Vi valde en lite smalare variant av sängen för att den skulle vara lätt att köra”, berättar Mikael. ”Jag var lite orolig för att den skulle vara för smal men vi har inte fått några klagomål på den fronten. Allting är så mycket bättre nu mot vad vi hade tidigare.”

 

Utmaning:

Plastikkirurggruppen ville förnya hela möblemanget i samband med en utvidgning och renovering av kliniken. Förutom att produkterna skulle vara av hög kvalitet, måste de också fungera i klinikens utrymmen.

Lösning:

Merivaara kunde erbjuda både operationsbord, lampor och pendlar samt skräddarsydda sängar. Dessutom hade andra kliniker inom samma koncernbolag goda erfarenheter av Merivaaras produkter.

Plastikkirurggruppen valde elektroniskt styrda Practico operationsbord, Merilux X5 lampor och Ondals pendlar till alla fyra operationssalar.

Den lätthanterliga Carena-sängen levererades i en extra smal modell för att passa in i de tillgängliga lokalerna.

I mottagningsrummen använder läkarna Merilux X1 undersökningslampor.

Ladda ner storyn i PDF format

Relaterade produkter